12 paź 2016 Warszawa
Być jak prawdziwy badacz
Co tak naprawdę oznacza bycie badaczem i na czym polega praca naukowca? Dzieci z klas 2 - 4 szkół podstawowych dowiadują się tego dzięki programowi „Świat Młodych Badaczy”, realizowanemu przez firmę Henkel już od pięciu lat. W programie chodzi o pobudzanie naturalnej, dziecięcej ciekawości i przekierowanie jej ku fascynacji światem nauki i naukowych badań.
„W laboratorium podczas eksperymentów było mnóstwo bąbelków i syczących dźwięków. Nagle – bum! – coś wybuchło. Starszy pan w białym fartuchu zakłopotany zmierzwił siwe włosy” - tak często dzieci opisują swoje wyobrażenia na temat wyglądu i pracy naukowców.
„Jedno z najczęściej zadawanych mi pytań brzmi: kiedy wreszcie tu coś wybuchnie?” — mówi dr Ute Krupp, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Henkel, odpowiedzialna za program „Świat Młodych Badaczy”. „Wybuchy są oczywiście bardzo emocjonujące, ale -gdyby chodziło tylko o nie - zainteresowanie dzieci naukami przyrodniczymi i badaniami wyparowałoby w mgnieniu oka jak dym po wybuchu”.
Dziecięca natura młodego badacza
Dzieci są ciekawe wszystkiego – chcą zrozumieć świat, który je otacza. Zadają pytania i poszukują odpowiedzi metodą prób i błędów, uważnie obserwując otoczenie. A to stanowi także istotę badań naukowych. Kluczowym jest, aby dzieciom nauka kojarzyła się z ekscytującym i autentycznym doświadczeniem. „Jeśli nie potrafimy zaszczepić w dziecku pozytywnych skojarzeń związanych z nauką do wieku około 10 lat, to potem często jest już za późno, aby mogła się ona rozwinąć w trwałą fascynację” – mówi profesor Katrin Sommer z Uniwersytetu Ruhry w Bochum, odpowiedzialna za stronę metodyczną programu.
To dlatego program kierowany jest do uczniów klas początkowych w szkołach podstawowych. A projekt „Świat Młodych Badaczy” to coś więcej niż tylko tradycyjne szkolne laboratorium. W rzeczywistości to miejsce na osobiste doświadczanie: młodzi badacze muszą podołać samodzielnemu odmierzaniu składników, mieszaniu, podgrzewaniu. Mają też czas na omawianie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Innymi słowy, wykonują samodzielnie prawdziwe prace badawcze.
Zaczęło się 5 lat temu
Program narodził się 5 lat temu w Düsseldorfie, światowej centrali Henkla, gdzie usytuowanych jest także wiele działów badawczych firmy. Została tu stworzona przestrzeń przyjazna dzieciom, przystosowana do prowadzenia prostych eksperymentów i badań, która sprzyja samodzielnemu poszukiwaniu odpowiedzi. Obecnie służy uczniom z miejscowych szkół i dzieciom pracowników firmy, aby mogły osobiście doświadczyć i poczuć, jak to jest prowadzić badania i eksperymenty.
Po trzech latach i bardzo pozytywnym odbiorze programu przez młodych uczestników, nauczycieli i rodziców, „Świat Młodych Badaczy” zyskał status inicjatywy międzynarodowej. Dzisiaj znają go dzieci w Niemczech, Argentynie, Rosji, Irlandii i Turcji. Dotychczasowy sukces wyrażony jest liczbami: około 9 700 dzieci wzięło udział w warsztatach, odkrywając sekrety nauki podczas ponad 33 000 eksperymentów związanych z klejeniem, myciem, czyszczeniem, kosmetykami i zrównoważonym rozwojem. “Nawet jeśli nic nie wybuchnie i nie zawsze pokażą się bąbelki, czas spędzony na zajęciach „Świata Młodych Badaczy” jest zawsze autentycznym przeżyciem, które pozostaje na długo w pamięci uczestników” – mówi z przekonaniem Ute Krupp.
Od jesieni 2016 roku program jest realizowany także w Polsce i we Włoszech.