Koncepcja nauczania w programie Świat Młodych Badaczy zakłada, że tylko poprzez osobiste doświadczenie dzieci mogą zdobyć lepsze wyobrażenie i zrozumieć, na czym polega praca badawcza.
Być jak badacz – o koncepcji nauczania w programie Świat Młodych Badaczy
![blond boy stands at whiteboard](https://www.henkel-forscherwelt.de/resource/image/1158790/21x9/3000/1286/8547d313b4011cd5d1846b8d0b11f457/87A738D65B280CC4C9B0D300798B7AA9/boy-at-whiteboard.webp)
Uprawianie nauki wymaga posiadania wiedzy koncepcyjnej z danej dziedziny, ale także znajomości metod i celów pracy badawczej. Celem programu jest przekazanie tej wiedzy dzieciom.
Dzieci posiadają skrystalizowane wyobrażenia o nauce i badaczach:
- Wierzą, że badacze są nie tylko inteligentni, ale też kreatywni. Świat Młodych Badaczy zaprojektowany jest w taki sposób, aby to przekonanie jeszcze w uczniach wzmocnić.
- Jednak sam kreatywny pomysł nie wystarczy. Aby przyniósł rezultaty, dzieci muszą podczas zajęć poprawnie przeprowadzać eksperymenty, mieć cierpliwość, wytrzymałość, odznaczać się systematycznością i metodycznym podejściem.
- Dzieci postrzegają naukowców jako ludzi pracujących samotnie. Jednak nie jest to całkowicie słuszne. Badacze komunikują się nieustannie z innymi, raportują swoje odkrycia w pismach naukowych, dzielą się swoją wiedzą w ramach wykładów na uczelniach – a nie tylko pracują w laboratorium. Dialog i wymiana myśli okazują się kluczowe także podczas naszych zajęć.
Doświadczenie zdobyte podczas zajęć programu Świat Młodych Badaczy pozwala uczniom w pełni zrozumieć i doświadczyć, na czym polega praca naukowca i badacza.
Zakres tematyczny zajęć koresponduje z obszarami badawczo-rozwojowymi firmy Henkel.
![zdjęcie Katrin Sommer](https://www.henkel-forscherwelt.de/resource/image/1150732/1x1/1000/1000/90a8c744026420e86baff77799cbb3e9/73DD0E3F479E59B6DA9DE8D5E65AB9B0/sommer-portrait-11.webp)
„Świat Młodych Badaczy umożliwia dzieciom wcielanie się w rolę prawdziwych naukowców. Uczą się, że badacze są dociekliwi, muszą być kreatywni oraz utrwalać swoje odkrycia. Powszechnym przekonaniem jest, że naukowiec pracuje tylko w laboratorium – my pokazujemy dzieciom, że badania to coś znacznie więcej.”
Profesor Katrin Sommer, Kierownik Nauk Chemicznych Dydaktyki, Uniwersytet Ruhry